26
Újabb francia gyöngyszem a Netflixen – Örvénylés kritika
A Netflix új francia misztikus sorozata közel sem tökéletes vagy hibátlan, de jó néhány fordulat mellett elgondolkodtató kérdéseket és nagyszerű alakításokat tartogat a nézőknek.
A streaming platformok hatalmas birodalmában egy rendkívüli francia gyöngyszem bukkant fel a Netflix műsortárában, amely a rejtély, a szeretet és az idő misztikus erőinek egyvelegével ragadja magával a közönséget. Szeretjük az ilyen történeteket: ott a Ház a tónál, a Frequency, A forrás, a Káprázat, a Megérzés (Előérzet), a Pillangóhatás és így tovább, amelyek már mindannyian körül járták ezeket a témákat, mégsem lehet ráunni a műfajra.
A Camille Couasse és Sarah Farkas zseniális elméi által készített Örvénylés (Vortex) című limitált sorozat a magával ragadó történetmesélés és mesteri alakítások révén magával ragadó utazásra viszi a nézőket.
Az Örvénylés 2025-be repít minket, és megismerteti velünk Ludovicot, a rendőrkapitányt, aki a virtuális valóság csodáin keresztül elmerül a bűnügyi helyszíneken. Amikor azonban Ludovic egy bresti tengerparton egy nő rejtélyes halála ügyében nyomoz, megdöbbentő látvány tárul elé:
Mélanie (Camille Claris), vagyis az elhunyt szerelme jelenlétével találkozik, akinek holttestét 27 évvel ezelőtt találták meg ugyanezen a parton. Így bontakozik ki egy történet, amely dacol az idő korlátaival, összeköt két korszakot, hogy megfejtse az igazságot a vízbe fulladt nő halála és Mélanie tragikus sorsa mögött.
Ahogy a történet kibontakozik, a sorozat könnyedén szövi össze a bonyolult cselekményszálakat és az érzelmi mélységet. Ludovic kétségbeesett vágya, hogy valahogy megmentse Mélanie-t, összefonódva jelenlegi életének törékenységével – egy Parvana nevű odaadó feleséggel és egy Sam nevű szeretett fiúval – olyan dilemmák hálóját hozza létre, amely a nézők szívét is kihívás elé állítja.
A sorozat zsenialitása nemcsak a lebilincselő történetben rejlik, hanem az egyes epizódok ügyes kivitelezésében is, amelyek úgy bontakoznak ki, mint egy gondosan koreografált tánc, és a nézők lélegzetvisszafojtva várják a folytatást – sőt meg sem várják a stáblista kezdetét, azonnal nyomnak majd a következő epizód gombocskára.
Az Örvénylés alapvetően egy misztikus krimi, amelyben számos gyanúsítotton keresztül rágjuk magunkat a főhőssel, míg eljutunk a végső megoldásig. A nézők gondolatai cikáznak, hiszen szinte mindenki gyanús, de a széria szinte minden epizódban képes újabb fordulatot elénk tárni.
Az Örvénylés tehetséges színészei pedig újabb magasságokba emelik a sorozatot. Tomer Sisley alakítása Ludovic szerepében alsó hangon figyelemre méltó, karakterét olyan nyers sebezhetőséggel ruházza fel, amely mély sebeket üt a nézőn is. Finom gesztusokkal és átható tekintettel Sisley könnyedén közvetíti Ludovic belső zűrzavarát, őrlődését, lehetővé téve a nézők számára, hogy együtt érezzenek vele az igazság könyörtelen keresése közben. A színészek közötti kémia a hitelesség egy újabb rétegét adja, a karakterek valóban régi barátoknak, családtagoknak, szerelmeknek tűnnek, amikor együtt vannak a képernyőn.
Az érzelmek és feszültségek e lebilincselő szövevényében az Örvénylés mesterien lavírozik a műfajok között, zökkenőmentesen vegyítve a fantasy, a dráma és a misztikum elemeit.
Az időutazás koncepciója és a pillangóhatások feltárása már önmagában rengeteg izgalmat, ígér, de eközben olyan valóban mély és elgondolkodtató kérdéseket feszegetnek, minthogy mit tennénk, ha tudnánk, hogy már csak pár napunk van hátra az életből, hogyan fogadnánk el, hogy a szerelmünk mással kezd új élet vagy valaki mást tekint anyjának a gyermekünk. Ezek a kérdések adják az Örvénylés legnagyobb visszatérő kérdéseit, újra meg újra előkerülnek és rendkívüli alapossággal vannak körbejárva, minden egyes karakter szemszögéből.
Végeredményben az Örvénylés az alacsony költségvetésű történetmesélés diadala, egy olyan sorozat, amely túllép az idő és a műfaj határain. Arra hívja a nézőket, hogy gondolkodjanak el a szerelem, a szeretet és a gyász erejéről, a múlt megváltoztatásának lehetőségeiről és következményeiről és az emberi kapcsolatok összetettségéről.
Ahogy minden egyes epizód kibontakozik, a sorozat ritmusa az érzelmek szimfóniáján keresztül vezet minket, gyengéden rángatva minket a nézőpontok között és beindítva a képzeletünket. Az Örvénylés olyan élmény, amely jó eséllyel még sokáig megmarad az utolsó epizód után is.
Ez a francia sorozat közel sem tökéletes vagy hibátlan, hiszen a hat epizódos játékideje alatt mutat néhány következetlenséget és mint szinte minden az időutazással és időhurkokkal kacérkodó történet esetében, itt is vannak olyan paradoxonok, amelyeken sokat lehet vitatkozni. De még így is sikerül a megfelelő dolgokat előtérbe helyeznie és valóságos érzelmeket, empátiát beépítenie egy alapvetően misztikus történetbe, amellyel sikerül elterelnie a figyelmet “hogyan”-nal kapcsolatos nehezen megválaszolható kérdésekről.
https://www.strem.io/s/series/vortex-15850486
Az alvilág királya -Pépé le Moko (1937)
Jean Gabin főszereplésével
Az Algírban bujkáló hírhedt gengszter az óvárosban lel menedékre barátoknál. De a szerelem miatt mindent kockára tesz, és előmerészkedik a rejtőzködésből.
https://www.netflix.com/watch/60026054
http://127.0.0.1:11470/71a775af205c3004a502d169c14edfd5dcc94edd/0
...és hamarosan a sötétség (2010)
Két fiatal lány, Ellie (Odette Yustman) és Stephanie (Amber Heard) Argentína festői szépségű tájait járja be kerékpárral. A vakáció utolsó napján egy kisvárosban szállnak meg. Nem törődve az eltűnt lányokról hallott pletykákkal, belevetik magukat az éjszakába abban a reményben, hogy felejthetetlen élményeket szereznek majd. Ezekre az élményekre azonban még egy napot várniuk kell: a másnapos lányok lekésik a buszt, összebalhéznak, szétválnak és Ellie-nek nyoma vész. Stephanie-nek baljós sejtelme van, ezért mindent megtesz, hogy rátaláljon a barátnőjére. A baj csak annyi, hogy egyedül van egy idegen országban, ahol nem tudja, kiben bízhat, és hamarosan jön a sötétség.
Az eredeti verzió 1970-ben készült.
Katona Balázs Az eredeti,1970-es film : A két fiatal angol lány, Jane és Cathy a nyári vakációjukon Franciaországba indulnak kerékpártúrára. Az egyik vendéglőben Cathynak megtetszik egy fiatal férfi, aki eleinte közömbösen viselkedik a lányokkal szemben. Mikor továbbindulnak, észreveszik, hogy a férfi motorján követi őket. Cathy mindenáron meg akarja várni a jóképű motorost, míg Jane ellenzi az ötletet. A lányok végül összevesznek és szétválnak, ám mikor sötétedni kezd, Jane visszafordul barátnőjéért. Hiába keresi, Cathynak csak néhány holmijára bukkan, melyek szanaszét hevernek a fűben. Jane valami nagyon rosszat kezd sejteni... https://videa.hu/videok/film-animacio/...-es-hamarosan-a-sotetseg-thriller-ejMojgMx7PX1jGZ5
Suhajda Szilárd emlékére
14 hegycsúcs: Semmi sem lehetetlen
(14 Peaks: Nothing Is Impossible, 2021)
Nirmal Purja egy rettenthetetlen nepáli hegymászó, aki olyan dolgot szeretne elérni, ami még senkinek sem sikerült előtte: 7 hónap alatt megmászni a világ 14 legmagasabb, 8000 méter feletti hegycsúcsát.
https://www.strem.io/s/movie/14-peaks-nothing-is-impossible-14079374
Hotel Rwanda
amerikai-angol-olasz-dél-afrikai filmdráma, 121 perc, 2004
1994-ben az emberiség történetének egyik legszörnyűbb kegyetlensége zajlott Ruandában, melyről azonban a modern világ majdhogynem tudomást sem vett. Három hónap leforgása alatt egymillió embert mészároltak le. A könyörtelen történések közepette egy hétköznapi ember családja iránti szeretetétől vezérelve, nem hétköznapi bátorságról tesz tanúbizonyságot: több mint ezer reményvesztett menekülő honfitársa életét menti meg azzal, hogy menedéket nyújt nekik az általa vezetett hotelben. Még Jean Reno is feltűnik a filmben...
Életrajzi film Paul Rusesabagina-ról
https://videa.hu/videok/film-animacio/hotel-ruanda-2004.-PoKY41m5YaxvVgNR
Katona Balázs @Akoska